Rosenrot i media

Rosenrots stora konsumtion har fått stor plats både i medicinsk dokumentation och i media. I media har den både kritiserats och hyllats. De flesta debatter och texter baseras och stöds av vetenskaplig forskning.

”Rosenrot – Nordens mirakelört”, är skriven av Sara Hedman. Det är en bok som berättar om rosenrots historia, hur den har nyttjats i tid och rum.

En sökning på internet på ordet ”rosenrot” ger över 207 000 svenska träffar. Sidorna, bloggarna, företagen, forskarna och kommentarerna om rosenrot är åtskilliga. I många sammanhang framstås rosenrot som rena miraklet. Många människor skriver om sina upplevelser och hur rosenrot har förändrat deras liv.

På senare tid har rosenrot marknadsförts som ett hjälpmedel för ökad sexlust. Studier redogör för den positiva effekten rosenrot har på hjärnans lustcentrat som styr hormonella funktioner som exempelvis lust.

Sedan rosenrot började säljas som kosttillskott på apotek och hälsokostbutiker har marknaden växt. Producenterna och konsumenterna är många.